FILOMATA - Szkoła podstawowa

FILOMATA - szkoła możliwości
    - odkrywamy talenty
    Żeby poruszyć świat,
    trzeba najpierw poruszyć się samemu.

Sokrates
  • -->
FilomataSzkoła PodstawowaKronika Szkoły2012/2013

Kolonie Zerówki

10 Lipca 2013, 4:15

Nasi najmłodsi uczniowie poraz pierwszy uczestniczyli w tym roku w Zielonej Szkole.
Pojechaliśmy w piękne Pieniny, do Niedzicy. Choć czas był krótki (10-14.06) to atrakcji było bez liku. Zwiedzaliśmy zamek z duchami, spichlerz i wozownię, pływaliśmy statkiem po Jeziorze Czorsztyńskim, jeździliśmy konno i przeszliśmy cały Wąwóz Homole.
Wszyscy spisywali się bardzo dzielnie, nawet podczas burzy w górach. Uśmiechy na twarzach były cały czas obecne, no może na chwilę zniknęły gdy trzeba było spróbować wód zdrojowych w Szczawnicy. Mało komu ona smakowała.
Dyskoteka, gry i zabawy wieczorne, wspólne słuchanie bajek dopełniły atrakcji kolonijnych.
Było tak wesoło i przyjemnie, że już czekamy na następną Zieloną Szkołę

Festyn

27 Czerwca 2013, 10:03

Dnia 22 czerwca,  w sobotę odbył się długo wyczekiwany festyn pod hasłem "MAMA, TATA I JA". Tym razem dopisała pogoda i mili goście. Na przybyłych czekała cała masa atrakcji. Oprócz dmuchanego zamku, słodkiej waty na patyku
i  klasowych rozgrywek sportowych uczniowie zaprezentowali krótkie pokazy swoich umiejętności artystycznych. Począwszy od zeróweczki na scenie pojawili się przedstawiciele wszystkich klas naszej szkoły. A na finał – niespodzianka: piosenka
w wykonaniu nauczycieli. Nie obyło się bez bisów i wiwatów!!!
Pogoda dopisała, a loteria fantowa ucieszyła najmłodszych. Wielbiciele wakacyjnego czytania mogli zakupić stworzoną przez naszych szkolnych pisarzy książkę pt. "Książka do plecaka". To lektura w sam raz na wakacje!!!! Miłośnicy muzyki mogli zaś nabyć folkową płytę FILOMATY do posłuchania w wakacyjne wieczory. Jak zwykle odbył się kiermasz naszych świetlicowych prac.
Oj , działo się! Nasz festyn – taką mamy nadzieję - wprawił wszystkich w dobry nastrój i teraz z uśmiechami na twarzach pojedziemy na wytęsknione wakacje.

ZOBACZ GALERIĘ

FILOMACI w stolicy

27 Czerwca 2013, 10:01

Od 4 do 6 czerwca w Szkole Podstawowej FILOMATA ciszej
i spokojniej...
Ale za to co się działo w Warszawie!!! Wszystkie klasy 4-6 wyjechały na wycieczkę szkolną do stolicy.
Cel: zwiedzanie miasta i odwiedziny w Centrum Nauki Kopernik. Wycieczka udała się i było naprawdę wspaniale. Jasne, troszkę bolały nas nogi, ale warto było zobaczyć najważniejsze miejsca
w stolicy. Pałac Prezydencki i Belweder, dzielnica ambasad, Ogród Ujazdowski, Łazienki Królewskie i Pałac w Wilanowie, Cmentarz Powązkowski, palma na rondzie De Gaullea...to tylko niektóre nasze przystanki.
A w Koperniku...uczta dla spragnionych wiedzy podanej w sposób przystępny, wiedzy na wyciagnięcie ręki i eksperymentów naukowych. Spędziliśmy tam parę godzin, a i tak było nam mało.
Na koniec zakupiliśmy pamiątki i powróciliśmy...do szkolnej ławy.

Zielone Kolonie klas II w Szczawnicy

18 Czerwca 2013, 9:56

Jak się podobało i jak było? Zachęcamy do lektury:

Jak dojechaliśmy do Szczawnicy czekała robota – ciężkie torby i wypakowanie. Kiedy weszliśmy do pokoju, wybraliśmy łóżko. W następny dzień byliśmy w Parku Zdrojowym i Pijalni Wód. W Muzeum Pienińskim oglądaliśmy jak wyglądały wnętrza domów. W Czorsztynie podobały mi się ruiny zamku. Wieczorem graliśmy w piłkę nożną i wygraliśmy 2:0. Ja i Kamil strzeliliśmy gole. W czwartek była długa wycieczka do Krynicy i Nowego Sącza. /Filip Patyna/

Na koloniach podobała mi się wycieczka do Krynicy. Pojechaliśmy kolejką na Górę Parkową, tam kupiliśmy bilet na zjazd na pontonowym torze. Jak ktoś chciał mógł kupić pamiątki, ja kupiłam dwie. Wszyscy słuchali panią przewodnik, a tak naprawdę to mniejszość słuchała…
Pijalnia wód w Krynicy była w remoncie. Przyjeżdżam tu bardzo często i zobaczyłam, że kulkomat stoi tam gdzie stał, szkoda, że nie z tym samym towarem. Ta wycieczka to był świetny dzień! / Julia Polaczek/

Na koloniach było wspaniale. Najbardziej podobały mi się wycieczki. Piękne krajobrazy i pamiątki. Pyyyyyszne obiadki i desery. Kolonie trwały cały tydzień. Spałam w pokoju z moimi przyjaciółkami. Opowiadałyśmy sobie do nocy  różne opowieści. / Wiktoria K./

Podobała mi się piesza wędrówka koło Grajcarka. Droga prowadziła aż do Słowacji. W Krynicy wjechaliśmy kolejką na Górę Parkową, a tam zjechaliśmy na kołach podobnych do kół ratunkowych. Potem wjeżdżaliśmy po taśmie na górę. Jak byliśmy w skansenie w Nowym Sączu to widzieliśmy jak kiedyś mieszkali ludzie. Na koniec kolonii kupiłem 6 zwierzaków – przytulaków. / Bartosz Norek /

GALERIA ZDJĘĆ

Zielona szkoła - Nidzica

12 Czerwca 2013, 10:31

Klasy pierwsze wróciły z zielonej szkoły w Niedzicy. Ten czas spędziły bardzo intensywnie.
Zapoznały się z zasadą działania prawdziwej zapory wodnej na Jeziorze Czorsztyńskim. Spacerowały po Szczawnicy i zwiedziły Muzeum Pienińskiego Parku Narodowego. Zobaczyły zabytkowy kościółek w Dębnie Podhalańskim. Poznały legendę o księciu Bolesławie Łysym i księżniczce Brunhildzie, która dalej ponoć straszy na zamku w Niedzicy. Podziwiały piękne krajobrazy z zamku w Czorsztynie. Atrakcją był też rejs statkiem po jeziorze. Na szczęście pogoda dopisała, humory także. Dzieci pełne wrażeń i szczęśliwe wróciły do szkoły.

GUIDO I LUIZA

29 Maja 2013, 9:31

W dniu 18 kwietnia bieżącego roku wybraliśmy się zwiedzać śląskie kopalnie. Wyjechaliśmy ze szkoły o godzinie 8:40 autobusem PKS GLIWICE.  Podczas jazdy graliśmy i rozmawialiśmy. Na miejsce dojechaliśmy w ciągu niecałych 30 minut. Była piękna pogoda.

Na początku odwiedziliśmy Kopalnię LUIZĘ. Dookoła niej ustawiono stare samoloty i pojazdy z II wojny światowej. Mogliśmy się na nie wspinać i robić sobie zdjęcia. W jednym z pomieszczeń mieliśmy okazję ujrzeć najstarszą i jedyną działającą w Europie maszynę parową. Na sam koniec pracujący tam pan, pokazał nam kolekcję starych samochodów. Najstarszy VW „Garbus” pochodził z 1930 roku. Był tam też Maluch, Mercedes i inne bardzo ekskluzywne - jak na tamte czasy -auta.

Drugim i ostatnim miejscem,które zwiedziliśmy, była Kopalnia GUIDO w Zabrzu. Tam zjechaliśmy starym szybem górniczym 320 metrów w dół. Wszyscy troszkę się baliśmy, bo kolejka pędziła 4m/s. W środku było ciemno, a jedyne co mieliśmy, to latarka. Kiedy wyszliśmy z szybu, naszą uwagę przykuł wiszący manekin konia. Przewodnik wytłumaczył nam, że zwierzęta musiały być tam transportowane na linach, bo nie mieściły się do szybu. Powiedział nam też, że po 3 latach pracy w kopalni, koń ślepł, a po 6 latach umierał, a jego ciało było murowane w miejsce dziur po wykopaliskach. Na początku zobaczyliśmy tory kolejowe, po których poruszały się wagoniki z węglem. Dowiedzieliśmy się, że praca w kopalni jest bardzo, bardzo niebezpieczna, a górnicy ryzykują życiem. Widzieliśmy wszystkie etapy wydobywania węgla. A najbardziej podobała nam się jazda kolejką.
To był bardzo udany dzień i mamy nadzieję, że kiedyś znowu się tam znajdziemy.

Zuzia i Julka z 6 kl.

W podziemiach zobaczyliśmy działające kombajny górnicze, taśmę do transportu urobku i przejechaliśmy się kolejką zawieszoną pod stropem. Następnie poszliśmy do sklepiku, gdzie zakupiliśmy przekąski i pamiątki.
Do szkoły wróciliśmy około godziny 13.00.
Wycieczka bardzo nam się podobała, ponieważ dowiedzieliśmy się, jak pracują górnicy i jakich maszyn używają do wydobywania węgla.

Łukasz, Jacek i Kuba z 6kl.

Prymus

29 Maja 2013, 9:26

27 maja BARTOSZ NOREK z klasy II b wywalczył zaszczytne II miejsce w konkursie „Prymus,” którego organizatorem była Szkoła Podstawowa nr 5. Bardzo cieszymy się z tego sukcesu, gratulujemy i życzymy Bartkowi kolejnych osiągnięć.

Bezpieczne Gliwice

29 Maja 2013, 9:21

22 maja uczniowie klas II wzięli udział w akcji profilaktyczno- edukacyjnej zorganizowanej przez Centrum Ratownictwa Gliwice i Komendę Miejską Policji w Gliwicach. Podczas spotkania, mającego na celu podniesienie poziomu edukacji dzieci z zakresu bezpieczeństwa, uczniowie obejrzeli spektakl "To nie żarty, czyli ostrożność nigdy nie zawodzi". Aktorzy Pompon i Bąbel poprzez wykorzystanie prostej formy przekazu jakimi są piosenka i humor, bawili swoich odbiorców - ucząc pożądanych zachowań i poruszając istotne problemy.

Nie lada atrakcją było dla dzieci spotkanie z policyjną maskotką – Sznupkiem.

Zakończenie sezonu na lodowisku

16 Kwietnia 2013, 9:41

Dnia 8 kwietnia odbyły się ostatnie zajęcia nauki jazdy na łyżwach w tym sezonie. Dzieci zaprosiły do udziału w nich - chętnych rodziców. Frajda była wielka zarówno dla małych jak i dorosłych uczestników ostatniej lekcji. Okazało się, że wiele dzieci przewyższa umiejętnościami swoich rodzicieli. Gratulujemy im zatem umiejętności jakich nabyli pod czujnym okiem instruktorów. Dziękujemy wszystkim rodzicom, którzy wspierali akcję "Kto może niech ślizga się na lodzie".

Bajkowa noc

16 Kwietnia 2013, 9:24

W piątek 12 kwietnia klasa „O” i II b spędziły noc w szkole. Bajki czytane, słuchane, oglądane, gry, zabawy, podchody z latarkami, zagadki, pląsy i tańce zajęły dzieciom czas niemal do północy. Wśród uczestników tej imprezy mieliśmy solenizanta z zeróweczki, który poczęstował  dzieci tortem w kształcie wyścigówki, własnoręcznie wykonanym przez jego mamę.

Sala gimnastyczna zamieniona w wielki biwak służyła swoją gościnnością, jednak emocje nie pozwalały zasnąć…

Ranek bardzo wcześnie przywitał wesołą gromadę. Po wspólnym śniadaniu i zabawach dzieci zostały odebrane przez rodziców i stęsknione rodzeństwo. Zerówka poznała smak nocowania bez rodziców. Bogatsza w doświadczenia może spokojnie jechać na Zielone Kolonie.

Szkoda, że Bajkowa noc jest tylko raz w roku!