FILOMATA - Szkoła Podstawowa I-VI

  • slidebg1
    FILOMATA - szkoła możliwości
    - odkrywamy talenty
  • slidebg1
  • slidebg1
    Żeby poruszyć świat,
    trzeba najpierw poruszyć się samemu.

    Sokrates
  • -->
FilomataSzkoła PodstawowaWspółpraca międzynarodowaComenius

GIVE ME YOUR HAND

16 Kwietnia 2009, 7:51

  Realizacja pierwszej części projektu już za nami.

W listopadzie nasi uczniowie przygotowali swoje wizytówki w kształcie dłoni, gdzie oprócz zdjęcia lub autoportretu znalazły się takie informacje jak m. in. imię, wiek, zainteresowania. Przygotowaliśmy także „Mystery box", do którego to pudełka każda klasa włożyła jeden przedmiot reprezentujący nasz region i kraj. Znalazły się tam: płyta CD z muzyką F. Chopina, figurka i obrazek bociana, komiks o smoku wawelskim, prezentacja ze zdjęciami przedstawiającymi najważniejsze miasta oraz różnorodne krajobrazy Polski, bryła węgla, wagonik, czapka górnicza oraz Radiostacja Gliwicka.

W grudniu otrzymaliśmy wizytówki uczniów naszych szkól partnerskich. Każda klasa miała okazję poznać swoich rówieśników z Anglii, Irlandii Północnej, Włoch i Belgii. Otrzymaliśmy także „Mystery boxes". Największym wyzwaniem było odgadnięcie, skąd została przesłana do nas pierwsza paczka. Po długim przeszukiwaniu Internetu uczniowie nabrali pewności, że paczka pochodzi z Belgii. Przesyłka ta zawierała dużo bardzo interesujących przedmiotów. A oto lista rzeczy, które przesłali do nas Belgowie oraz to, czego dowiedzieli się nasi uczniowie o tym kraju:

  • Manneken Piss - wykonana z brązu figurka - fontanna małego siusiającego chłopca, która jest symbolem Brukseli. Czasami figurka ta jest ubierana w różne stroje. Kiedyś była nawet ubrana w strój krakowski i podhalański. Z figurką tą jest związanych wiele legend. Według jednej z nich sikający chłopiec ugasił szalejący w Brukseli pożar.
  • Frytki - przysmak Belgów podobno „wynaleziony" przez biednych mieszkańców północy kraju, którzy zazwyczaj żywili się smażonymi małymi porcjami ryb, a w przypadku ich braku smażyli małe kawałki ziemniaków. Belgijskie frytki są ponoć najlepsze na świecie, gdyż są smażone dwa razy.
  • Wycinki z różnych komiksów - Belgia jest europejską stolicą komiksu. Do najsłynniejszych twórców należą Herge Maris (Lucky Luke), Peyo (Smerfy) oraz John Van Hamo (XIII Throgal).
  • Czekoladki - kraj ten słynie z wyrobu jednych z najlepszych na świecie czekoladek. Ponoć jeden z belgijskich producentów czekolady opracował recepturę czekolady zapobiegającą chorobom serca.
  • Butelka oblepiona etykietami różnych gatunków piw - Belgia słynie również z produkcji piw, w tym tych o specyficznym smaku i zapachu.
  • Sznur - historia z nim związana dotyczy miasta Ghent, gdzie mieści się szkoła, z którą współpracujemy.
  • Belgijskie koronki - wytwarzane ręcznie głównie w Brukseli i Bruggi, chętnie kupowane przez turystów. Szczególnie kunsztownie wyglądają koronki Duchesse de Bruges z wykonywanymi oddzielnie, a następnie łączonymi motywami kwiatowymi. Największą popularnością cieszyły się na średniowiecznych dworach. Misternie robione koronkowe suknie były symbolem luksusu aż do XVIII wieku.
  • Zdjęcia zabytków,
  • CD z nagraniem hymnu oraz tradycyjnych piosenek belgijskich.

 

 

Następna paczka doszła do nas z Włoch. Tym razem uczniowie nie mieli najmniejszych trudności z odgadnięciem, skąd ona pochodziła. Zawiera ona:

  • mandarynki oraz ich liście,
  • orzechy włoskie,
  • zdjęcia Alp, Dolomitów oraz wybrzeża,
  • zdjęcia zabytków,
  • zdjęcia pizzy, ziaren kawy, szynki parmeńskiej.

 

Ostatnia z dotychczas otrzymanych przesyłek nadeszła z Irlandii Północnej. Irlandzcy uczniowie przesłali nam:

  • nalepki w kształcie  koniczynek - symbolu Irlandii,
  • książeczkę z legendą o Wielkoludzie i Giant Causeway,
  • zdjęcia irlandzkich zabytków i krajobrazów,
  • wykonany przez dzieci obrazek dawnego domu mieszkalnego krytego strzechą,
  • torf, który służył do ogrzewania domów,
  • flagę,
  • piłkę do rugby, który jest narodowym sportem Irlandczyków.

 

Otrzymaliśmy też piękne kartki świąteczne.

 

W styczniu uczniowie wszystkich szkół partnerskich wzięli udział w konkursie na logo projektu. Uczniowie pod okiem p. Iwony Kowalskiej przygotowali prace, z których trzy najlepsze zostały następnie drogą internetową przesłane do szkoły z Irlandii Północnej, która jest koordynatorem projektu. Pod koniec stycznia z 15 nadesłanych ze wszystkich szkół prac uczniowie drogą głosowania wybrali projekt, który od tego momentu został logiem projektu. A był to projekt wykonany przez uczniów z Włoch:

Kliknij aby obejrzeć w pełnym rozmiarze

Zaraz za nim uplasował się projekt z Belgii:

Kliknij aby obejrzeć w pełnym rozmiarze

Po feriach najstarsi nasi uczniowie przystąpili do pisania pierwszej części opowiadania. Zostanie ona przekazana koordynatorowi jednej ze szkół partnerskich w czasie spotkania koordynatorów w drugim tygodniu marca w Ghent w Belgii.

Zobacz najlepsze projekty uczniów z naszej szkoły.